The Economist věnuje zvláštní pozornost formě videí. Ve srovnání s troškou severoafrických státních vysílatelů je to strhující sledovaná, píše časopis a zdůrazňuje, že každá epizoda s tipy pro potenciální migranty natáčená na mobilním telefonu a pravidelně zveřejňovaná na YouTube je plná informací.

V jednom z videí, například, bloger s videem prořezává deštný prales, pluje na dřevěné kánoi, flirtuje se ženami a nakonec se dostává do Panamy, jedné z deseti zemí, do které nelegálně vstoupil při cestách do Spojených států. Píše portál RMX.

Jeden z těchto vloggerů, Zouhir Bounou, který se nazývá Zizou, se stal hvězdou ve své domovské zemi Maroka, která ukazuje, jak zábavné je nelegální cestování do cizí země, a láká celou novou generaci, aby udělala totéž.

„Pomáhám severoafričanům překonat bariéru strachu a splnit jejich sen o cestování na Západ,“ říká Murad Mzouri, který v Maroku prodával oblečení. Nyní patří k nejpopulárnějším vloggerům, jejichž každé video zasáhne asi milion zhlédnutí.

Vlogy plné užitečných informací pro potenciální migranty sdílejí například souřadnice pro překročení turecko-řecké hranice, obvyklé množství peněz potřebné k podplácení, jména právníků pomáhajících migrantům s papírováním nebo charitativní organizace, které poskytují nejlepší přístřeší.

Podle The Economist videa také radí lidem, jak zařídit falešnou svatbu, kde získat falešnou pracovní smlouvu, nebo jak se vyhnout deportaci.

„Řekněme, že nejste v zákonném věku, že jste libyjský a že hledáte svého otce,“ říká jeden z vloggerů.

Sekce komentářů pod videi je také velmi užitečná, protože je snadné najít telefonní čísla pašeráků lidí. Vlogové však varují pašeráky a místo toho povzbuzují své diváky, aby si zakoupili vstupenku do Turecka. Odtud se lidem doporučuje pokračovat pěšky do Řecka. Pro Maročany mířící do Španělska je vodní skútr doporučeným dopravním prostředkem.

Jak uvádí The Economist, mnoho vloggerů má vysokoškolské vzdělání, stejně jako jejich následovníci. Kromě toho jsou videa, která dělají, velmi výnosná. Mzouri je údajně vydělávat 2 000 dolarů měsíčně z reklamy a umísťování produktů do svých vlogů.

Komentáře