Evropský trh je největší trh pro online hazardní hry na světě, který tvoří téměř 48 % celkového příjmu. Neexistuje zde ovšem jednotný loterijní zákon, který by reguloval internetové hazardní hry po celé EU. Každý stát si tak nastavuje svoje vlastní podmínky, což v praxi může vést k mnohým zmatkům a nedorozuměním, ze kterých nakonec bohužel vyjdou nejhůř obyčejní sázkaři. Podrobné informace o všem, co se týká sázení a hazardu, naleznete na webu sazkovekancelare.org. Drtivá většina sázkařů dnes preferuje sázení přes internet, díky kterému je možné sázet u kterékoliv sázkové kanceláře na světě. Když se ale stát zapříčí, nevsadíte si nikde. Pro lepší představu toho, jak to v jednotlivých státech funguje, vám ukážeme tři základní druhy licencí:

Otevřená licence – tu získá sázková kancelář, jakmile splní předem daná kritéria. Licence jí zůstane do té doby, dokud bude tato pravidla dodržovat. Otevřená licence funguje například na Maltě nebo ve Velké Británii.

Omezená licence – provoz sázkových kanceláří je zde povolen, nicméně jejich počet bývá omezen a platí jen po určitou dobu. Po vypršení lhůty je nutné o licenci zažádat znovu. Tento model se současně vyskytuje v České republice, Řecku či Belgii.

Státní monopol – licenci získá pouze jedna jediná sázková kancelář. Státní monopol byl léta zaběhnutý u našich sousedů na Slovensku, nicméně novela loterijního zákona nyní povolila vstup zahraničních sázkových operátorů na území Slovenska.

Český trh s hazardními hrami se už nějakou tu dobu vyvíjí, nicméně nikdy neměl šanci se plně rozvinout, neboť regulace ze strany státu jsou až příliš přísné. Poslední roky připravily tuzemským sázkařům krušné chvíle, když z českého trhu vymizely zahraniční sázkové kanceláře, proti kterým se stát ostře vyhranil. V roce 2017 pak přišla novela loterijního zákona, která legalizovala zahraniční sázkové kanceláře, které však k provozu na našem území potřebují licenci MF ČR. A jak ukázaly poslední dva roky, získat licenci je pro zahraniční sázkové kanceláře opravdu tvrdý oříšek a stát jim to nijak neulehčuje.

Rok 2019 navíc přináší vyšší zdanění hazardu, které je v České republice už tak poměrně vysoké. V současné době se zvýšila daň z technických her z 28 % na 35 %, přičemž daň z loterií a kurzových sázek zůstává neměnná, tj. 23 %. Další podmínkou je také to, že webové stránky sázkových kanceláří musí být v českém jazyce a jejich server musí být lokalizován na území EU. Otázkou tedy zůstává, kolik zahraničních sázkových kanceláří bude ochotno platit nemalý peníz na daních, a ještě k tomu vyčkávat, zda se jim vůbec MF ČR uráčí udělit licenci či ne.

Stát pochopitelně musí hájit své vlastní zájmy, proto je vyšší zdanění v pořádku, nicméně průtahy s udělováním licencí zahraničním hernám jsou už přes čáru. Určitě by neuškodilo najít zlatý střed zájmů a vpustit do ČR trochu konkurence.

Kritici zpochybňují herní Loot boxy, „Je to etická a nevinná zábava“, kontruje EA

Možná jste v poslední době zaznamenali rozruch kolem giganta v oblasti elektronických her Electronic Arts (EA). Nevídanou vlnu diskuzí totiž vyvolal prodej tzv. Loot boxů. Pakliže úplně nevíte, o co se jedná, pak vězte, že Loot boxy jsou virtuální bedny, které si můžete koupit od výrobce hry a najdete v nich různá vylepšení a bonusy. Obsah beden je dopředu neznámý, což znamená, že v nich můžete najít věci, které budou mít mnohem nižší nebo také vyšší hodnotu, než je cena jednoho Loot boxu.

Možná se teď ptáte, proč je kolem toho takový rozruch. Loot boxy zkrátka vypadají jako určitý druh hazardu, ne nepodobný výherním automatům a loteriím. A přesně to je kámen úrazu, neboť hazardní hry podléhají přísnějším podmínkám a osoby do 18let by je vůbec neměli dle zákona hrát. Loot boxy jsou však v současnosti využívány ve hrách jako je Destiny 2, Overwatch, Star Wars: Battlefront 2 atd. Některé z těchto her jsou povoleny už od 13let, což je trnem v oku mnoha kritikům.

Vedení EA se ke kritice postavilo zády a zastává názor, že Loot boxy jsou neškodnou formou zábavy, která nemá s hazardem nic společného. Každý, kdo si Loot box zakoupí, totiž za své peníze něco získá. Evropská organizace PEGI s tímto názorem souhlasí, navíc jí nepřísluší definovat co je nebo není hazard, to je totiž dáno zákony. Ve finále tak můžeme říci, že prodej Loot boxů je dobrý marketingový tah firmy, která našla vynikající způsob, jak si přivydělat, nicméně je otázkou, zdali jí to brzo někdo nezatrhne.

(PR, foto: Pixabay)

Komentáře

Sdílejte