Sputnik News dnes publikoval exkluzivní zprávu od amerického výzkumného psychologa Roberta Epsteina ukazující sílu, s jakou Google dokáže měnit názory s pomocí svého automatického doplňování vyhledávaných slovních spojení. Sputnik se ptá Dr. Epsteina na některé klíčové momenty jeho objevu:

Sputnik: Proč jste začal sledovat automatické doplňování? Obtěžovalo vás něco?

Epstein: Automatické doplňování Googlu je jiné oproti návrhům vyhledávání nabízeném Bingem či Yahoo. Bing a Yahoo ukazují osm nebo deset návrhů, jež reflektují to, co jiní lidé vyhledávají. Google to také dělal, ale poslední dobou ukazuje lidem maximálně čtyři návrhy a ty mají velmi málo společného s tím, co jiní lidé hledají. Co dělají? Sourcefed v červenci publikoval video, které tvrdilo, že Google potlačoval negativní návrhy na vyhledávání vztahující se k Hillary Clintonové. Mělo obrovskou odezvu, přičemž Google obvinění Sourcefedu odmítl. Zajímalo mě, zda měl Sourcefed pravdu a také jsem byl zvědavý. Proč by Google potlačoval negativní návrhy na vyhledávání pro jednoho z kandidátů? Jaký to má smysl?

Sputnik: Co jste tedy udělal?

Epstein: Dvě věci. Jako první jsme spolu s kolegy prozkoumali ta konkrétní tvrzení, s nimiž Sourcefed přišel. Potvrdili jsme, že Google opravdu velmi často ukazuje pozitivní návrhy na vyhledávání pro paní Clintonovou, zatímco Bing a Yahoo ukazují mix pozitivních a negativních.

3818543

Také jsme zjistili, že Google ukazuje pozitivní nárvhy pro paní Clintonovou, i když jejich vlastní vyhledávací data (na Google Trends) ukazují, že lidé ve skutečnosti hledají negativní informace.

Také jsme potvrdili tvrzení Sourcefedu, že Google někdy ukazuje negativní informace pro jiné lidi, včetně pana Trumpa, zatímco zadržuje negativní pro paní Clintonovou.

Sputnik: Byly vaše nálezy plně konzistentní?

Epstein: Ne, také jsme nalezli výjimky z pravidla — situace, kdy Google skutečně ukazoval negativní vyhledávací návrhy pro paní Clintonovou, a dokonce i poněkud pozitivní návrhy pro pana Trumpa. Prohlášení Sourcefedu tedy byla pravdivá, nicméně trochu přehnaná.

Sputnik: Zjistil jste ale něco jiného, že ano? Něco důležitějšího než vzorec vyhledávacích návrhů pro Clintonovou a Trumpa.

3818615

Epstein: To je pravda. Chtěl jsem vědět, proč by Google měl potlačovat negativní vyhledávací návrhy pro nějaké lidi. Tak jsem udělal online experiment s 300 lidmi ze 44 států, abych viděl, zda zacházejí s negativními návrhy jinak než s pozitivními či neutrálními. Velký výzkum v několika oblastech ukázal, že negativní stimuly přitahují mnohem více pozornosti než neutrální nebo pozitivní — jako když vidíte švába ve svém salátu, začnete šílet a celý salát hodíte do koše.

Sputnik: Tak co jste tedy zjistil?

Epstein: Byl jsem z našeho objevu ohromen. Možná jsem neměl být, ale byl jsem. Zjistili jsme tři věci. Zaprvné, lidé klikali na negativní návrhy asi dvakrát častěji než bych náhodou očekával. Negativa nejen že přitahovala pozornost, přitahovala kliky. Zadruhé, nerozhodnutí voliči — lidé, kteří rozhodují o výsledku těsných voleb — byli zvláště přitahováni negativními návrhy. Klikali na ně asi 15 krát častěji než na neutrální položky v kontrolních otázkách. Zatřetí, demokraté byli více přitahováni k negativním položkám o republikánských kandidátech. Republikáni dělali přesný opak.

Sputnik: Co to vše znamená?

Epstein: Z předchozích výzkumů víme, že způsob, jakým jsou řazeny výsledky vyhledávání, může dramaticky ovlivnit volby a názory. Nyní jsme zjistili, že vyhledávací návrhy dokáží to samé. Abyste naklonil hlasy ve prospěch jednoho kandidáta, vše, co musíte udělat, je potlačit negativní vyhledávací návrhy pro tohoto kandidáta — ale ne pro jeho nebo jejího oponenta. V průběhu času to přivede miliony lidí na pozitivní weby podporovaného kandidáta, zatímco další miliony lidí to přivede ke sledování negativních informací o oponentovi. Tohle lehce přesune volební preference nerozhodnutých voličů o 20 procet či více — až o 80 procent v některých demografických skupinách. Tímto způsobem mohou být pravděpodobně pozměněny názory prakticky na cokoli.

Sputnik: Kolik hlasů může Google tímto způsobem pozměnit v nadcházejících volbách?

Epstein: Zruba asi 800 000 až 3,2 milionu.

Celý text zprávy od Roberta Epsteina v angličtině najdete zde.

(KPa, Sputnik, Foto: turtix / Shutterstock.com)

Komentáře