Radikálové vytěsnili západní novináře z východního Aleppa, takže zpravodajské zdroje jsou „místní aktivisté”, kteří jsou ale pod kontrolou džihádistů, píše korespondent na Střední východ Patrick Cockburn pro Intependent.

Jak píše, řada západních médií kvůli naivitě nebo osobnímu zisku pracovala pouze s lidmi, kteří měli povolení „Džebhat an-Nusra” (změnila si název na „Džebhat Fatah al-Sham”) a „Ahrar al-Sham”, ovládané teroristickou skupinou Al-Káida, zakázané v mnoha zemích.

Zahraniční novináře, kteří mohli představovat objektivní pohled, ozbrojenci unesli a zabili, a tím vytvořili informační vakuum, píše korespondent Independentu. Jako příklad uvádí vraždu nezávislého amerického fotožurnalisty Jamese Foleye a amerického novináře deníku Time Stevena Sotloffa v roce 2014. Nebezpečným precedentem je, podle jeho slov, že toto vakuum naplněno informacemi ze zdrojů, podléhajícím militantům.

S odkazem na zprávu neziskové organizace Amnesty International noviny poznamenaly, že jsou pod hrozbou nejen západní novináři, ale i místními obyvatelé, „kteří žijí v neustálém strachu, že budou uneseni v případě, že zkritizují akce ozbrojených skupin u moci”.

„Oni kontrolují, co můžeme a nemůžeme říct. Buď se podřídíš jejich pravidlům a politice, nebo zmizíš,” cituje vydání slov mediálního aktivistu se jménem „Issa”.

Jak píše deník, „mezinárodním sdělovacím prostředkům nevadilo vysílat videa a rozhovory na Skype z východního Aleppa, jako kdyby byly uskutečněny svobodně v Kodani nebo Edinburghu”,ačkoliv šlo o mediální monopol džihádistů. Autor se rovněž zmiňuje o zprávách o údajném masakru 80 civilistů v Aleppu, kterou vynesla OSN, odkazující se právě na „místní zdroje“. Přímo je nezpochybňuje, ale minimálně považuje za nevhodné to srovnávat s masakry ve Rwandě nebo Srebrenici.

Korespondent Independentu poukazuje, že všechna tato propaganda není dílem jen samotné syrské džihádistické opozice: vlády jiných zemí sponzorují opozici a přípravují odborníky v oblasti médií. Podle autora, mu jeden novinář sdělil, že mu byl nabídnut úplatek ve výši 17 tisíc dolarů měsíčně za jeho účast v projektu podporující opoziční média a je organizovaný s podporou britské vlády.

  Puškov zhodnotil kritiku politiky Merkelové jako „zahájení procesu“

(KPa, pz.cz, Foto: Shutterstock)

Komentáře